follow-verdi-in-brazil.reismee.nl

I'm not good in writing stories #brazilianmentality #tomorrowisanotherday

Nog 6 weken te gaan! De tijd vliegt voorbij! “Time flies when you are having fun” zeggen we dan.

Ik heb al 2 maanden niets meer geschreven #schande#I’msorry. Ik denk dat een blog niets voor mij is. But I promise you guys that when I’m back in Belgium, I’ll tell as many stories as you want #livepersconferentieformyfriendsandfamilies. :D

“Being quiet doesn't mean doing nothing”, nee nee hoorà mijn bankrekening is het bewijs #blut. Brazilië is zoveel meer dan Rio! Samen met andere vrijwilligers heb ik Brazilië in de mate van het mogelijke verkend #moneydoesn’tgrowonmyback.

Wat heb ik gedaan? (een kleine samenvatting):

  • Ik ben naar het noorden van Brazilië geweest: We hebben Fortaleza één dagje bezocht. Het was leuk en gezellig, maar blijkbaar is dit een gevaarlijke buurt :D ehh what the h*ll #yolo! Daarna zijn we een paar dagen naar Jerricoacoara getrokken. Blijkbaar is dit de nummer 1 bestemming van Beyonce. When I heard this, I lost it for like a second :D #Beyonceidool. Als jullie ooit in Brazilië zijn, ga aub naar Jerricoacoara. Het is daar fantastisch, but make sure you don’t go during rainy season :D, that’s a buzzkill. Jerri is een klein ‘dorpje’ bestaande uit 5 zandstraatjes (no cars allowed), veel hostels, restaurantjes, cafés etc (the usual) + af en toe zie je een koe of paard op straat wandelen à this is so normal that it makes it funny :D. Elke dag is er wel een feestje (eindigt om 2 uur ’s nachts, jammer wel), het strand is ook super fantastisch! We hebben super veel mensen leren kennen in onze hostel ‘America do sul’, super leuke werknemers en goede service! Jerricoacoara is een ideale bestemming voor mensen die even een time-off willen, dus aan allen die super veel betalen voor een psycholoog, STOP en boek een vlucht naar Jerri!!
  • Ik heb Buzios ook bezocht. Dit was ook leuk. Ik voelde mij hier veilig. Dit is één van de rijkere buurten in Rio de Janeiro. Veel discotheken (veel te duur) en leuke restaurantjes, winkeltjes etc. Auto’s zijn niet welkom in het centrum. De stranden zijn ook super mooi!!! On our way to Buzios, we stopped in Niteroi for 6 hours to walk allong the coast line, ook super leuk!
  • Ilha Grande à één van de meest bezochte plaatsen in Rio!! Een echte aanrader!! De sfeer is amazing!!! Deze bestemming is ook een ideale plaats om tot rust te komen! Even the dogs are happy!

In België vertel ik meer!! Het is moeilijk om alles neer te schrijven!! Maar jullie hebben de foto’s gezien à a photo says more than words :D

Now back to Rio à Er is geen enkel dood moment in Rio. Overal en altijd is er wel een bloco of een ander feestje. Het is alsof deze cariocas (inwoners van Rio) niets anders te doen hebben dan feesten. Werk is voor hen geen prioriteit. Ik wil niet weten hoeveel mensen met een kater naar het werk gaan of zelfs nog zat zijn van de avond voordien. Thuis blijven is natuurlijk ook een optie, maar de werkgevers zijn niet altijd even blij met de ‘werkmentaliteit’ van de cariocas. De kans op ontslag is hier vrij groot :D. Geen wonder dat mensen financiële moeilijkheden hebben :p. Het gaat natuurlijk veel verder dan dit. Corruptie is vrij common hier.

Anyway, de vele uitzichtpunten, de stranden, de feestjes zijn super fantastisch. Don’t forget the beauty that Brazil has to offer. Brazilianen appreciëren elke vorm van schoonheid en grijpen elke kans om zich dit toe te eigenen. Ze verspillen geen tijd. Ze grijpen wat ze kunnen grijpen. Wat bedoel ik? Seks à obviously. Brazilianen worden vaak gezien als easy going, players, speelvogels, no commitment etc. Ik zie dit anders à Brazilianen leven in het moment. Ze zijn lief en teder, ze tonen emoties en ze zijn geëngageerd, maaaaaar morgen kan dit plots veranderen. Waarom? Ze hebben geen toekomstzekerheid, dus waarom commitment tonen op lange termijn? This makes sense to me, but it’s a personal opinion.

Ik vertelde eerder dat het uiterlijk veel betekent voor Brazilianen. Dit is ook zo. Op elk moment van de dag zie je mensen sporten. Ook de fitnesszalen zijn altijd bevolkt. Maar de Brazilianen hebben ook een ‘I don’t give a fuck’ mentaliteit. Ben je niet slank of mooi (volgens de normen van Brazilianen) dan boeit het nog steeds niet. Iedereen doet wat hij of zij wil. Draag je een topje en je buikvet is zichtbaar à who cares! Wees jezelf en wees gelukkig!

Na een anderhalve maand kon ik eindelijk eerlijk zijn tegenover mezelf en zeggen dat ik mij 100% goed voel in Brazilië. Het was een serieuze cultuurshock. Waarschijnlijk zal ik net hetzelfde aan de hand hebben in België. Mijn theorie is: ‘hoe meer je je laat gaan in de ‘Braziliaanse levensstijl, hoe meer je geniet van elk moment’. In het begin van mijn verblijf bood ik iets meer weerstand omdat ik mij nog moest aanpassen aan de omgeving. It was all strange to me. I couldn’t let Belgium go away in my mind. Wat bedoel ik met levensstijl? à pluk de dag, live like there is no tomorrow. Voor sommigen is dit ook zo. Je zou verrast zijn hoe gemakkelijk het is om in de problemen te geraken terwijl je niets hebt gedaan om dit te veroorzaken. Voorbeeld à stel, je wandelt in Santa Teresa, just minding your own business and suddenly a car stops in front of you. Four guys get out of the car with guns and ask you ‘nicely’ to give your phone, money or your life… Dit gebeurt dagelijks. Such a fun experience.

Als toerist zie je de fantastische dingen that Rio has to offer, terecht ook! Geen wonder dat deze vakantiegangers hier willen wonen. Als vrijwilliger zie je dezelfde schoonheden als ‘gewone’ toeristen. Maar, wij zien en ervaren ook de minder leuke dingen. Dingen die de meeste mensen willen negeren en vergeten. Als vrijwilliger leer je sneller locals kennen. Dit moet je zeker doen!!

Ik heb veel Brazilianen leren kennen. Ze zijn super lief en laten je veel dingen zien, vertellen veel verhalen over het leven in Rio als carioca etc. They expand your view on things. They helped me appreciate my life more, including the people I love.

Als toerist of vrijwilliger is het leven gemakkelijk hier. Je hebt praktisch geen zorgen. If you run out of money, your family and friends will help you or you just go back home and continue life just like before. The life you left behind will be the same, it’s you who changed. Dit is ook vrij moeilijk voor sommigen.

Als carioca is de visie op het leven anders. Armoede, geweld en drugshandel is alledaags. Gunshots have become a normal routine in the morning, the evening and during the day.

Zoals ik al zei: cariocas willen Rio verlaten en toeristen willen hier wonen, waarom? Volgens mij hebben ze enkel oog voor de schoonheid van Rio. Mijn project (stageplaats) opent mijn ogen. Ik heb soms tranen in mijn ogen. Ik zie en hoor zoveel dingen, jammer genoeg mag ik hier niets over vertellen… basically, what I’m trying to say is: Ik heb veel dingen geleerd, over mezelf en andere factoren die mijn ‘zijn’ beïnvloeden. Veel mensen nemen zoveel dingen vanzelfsprekend en denken hier geen seconde over na. Sommigen zullen wel nadenken over de negatieve dingen en hoe we deze kunnen veranderen, maar dan beseffen ze dat ze niets kunnen doen en machteloos staan.

REMEMBER THIS: Wij zijn niet machteloos! Wij kunnen wel iets bereiken! We kunnen de wereld misschien niet veranderen zoals wij dat willen, maar we kunnen wel iemands wereld veranderen. Every little thing that we do to help others has an effect!!! Een begroeting, een simpele babbel, luisteren naar iemands probleem of gevoelens, een knuffel… HELPT!!! Push yourself to be the best version of yourself and in that way you push other people to be the best version of themselves. And most important à do things because you want to do it, not because it’s expected from you. Having expectations destroys many things. Live for the moments you can make a difference for yourself and someone else, even if it’s just for a second. This will be remembered! And maybe the little things trigger people to do the same thing! An it will maybe change their life. Shine your light.

Ik ben graag filosofisch, dus een quote vind ik wel gepast:

“Our deepest fear is not that we are inadequate. Our deepest fear is that we are powerful beyond measure. It is our light, not our darkness that most frightens us. We ask ourselves, Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous? Actually, who are you not to be? You are a child of God. Your playing small does not serve the world. There is nothing enlightened about shrinking so that other people won't feel insecure around you. We are all meant to shine, as children do. We were born to make manifest the glory of God that is within us. It's not just in some of us; it's in everyone. And as we let our own light shine, we unconsciously give other people permission to do the same. As we are liberated from our own fear, our presence automatically liberates others.”

Haat levert niets op. Hate destroys while love heals. Everybody makes mistakes. That’s life. The thing about mistakes is to learn from them! We are all human.

De kinderen in de favelas worden opgevoed met de gedachte overbodig te zijn. Ze groeien op in een dog-eat-dog omgeving. Hun educatie is niets waard, hun ouders zijn vaak nergens te bespeuren en above all of this à they spend more time on the streets, hanging out with drug people.

We doen alles om de kinderen te doen lachen, spelen, plezier te hebben en respect te tonen voor ons (niet zoals wij dat gewoon zijn, maar het is al iets) in ons lokaal. I live for the moments I can make these children feel happy. Zij verdienen beter, maar geraken niet verder omwille van de samenleving. Wij geven de kinderen liefde op een gepaste manier en hopen een indruk achter te laten. I hope they will realize that there is more to life than what they know about it.

Favelas bestaan hier niet. Deze mensen worden aan hun eigen lot overgelaten. Respect voor alle mensen die in de favelas wonen. Zij doen alles om te kunnen overleven. Geweld, drugshandel is een antwoord op the neglect van de overheid.

Als aflsuiter:

Focus on what makes you happy, what makes you feel better. And do things that make you a better person. Focusing on things that could have been, focusing on hate destroys you. DON’T EVER GIVE UP!

#engelsennederlands #taalfoutenzijnok

Reacties

Reacties

Lien

Alleen maar hartjes voor onze Verdi xxxxx Geniet er nog van en wees voorzichtig schat!

Evelien

Prachtige tekst Verdi! Geniet er nog van!!! Dikke kus

Kristel

Amaaaaai, zo mooi verwoord xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!